Workshopit
Workshopit keväällä -24
Keväällä -24 päätimme järjestää Workshopit eri tutkintomme alojen mukaan.
Olin itse toteuttamassa medianomipajaa, joka toteutettiin 4.4. Medianomi paja oli katsaus medianomin työhön sekä eri työllistymisvaihtoehtoihin. Mielestämme paja oli tästä näkökulmasta hyödyllinen ja tarpeellinen, sillä toimme tietoisuuteen, mitä kaikkea medianomi voi työkseen tehdä sekä minkälaisia ammattikuntia ala pitää sisällään. Pajan alussa näytimme videon, jonka pohjalta workshoppi ja sen sisältämät tehtävät tehtiin.
IT-tradenomi pajaan en harmillisesti itse päässyt paikalle, joten tein korvaavan tehtävän tekoälystä. Korvaavassa tehtävä pohjautui YleAreenan Podcast 48 minuuttia kestävän jaksoon, joka kertoi tekoälystä ja jonka perusteella aloin työstämään poissaolotehtävää. Syy, miksi valitsin tekoälyn aiheeksi, oli sen yleistyminen tänä päivänä ja kiinnostus aihetta kohtaan. Lisäksi koin aiheen hyödylliseksi tiimille, sillä aiheesta ei oltu tehty vielä kattavaa esitystä tiimin hyödynnettäväksi. Opin poissaolotehtävän myötä sen, miten tekoäly toimii sekä miten sitä nyt ja tulevaisuudessa jo hyödynnetään. Poissaolotehtävän löytää portfolion lisäksi myös poissaolotehtävät palautuskansiosta.
Poissaolotehtävä: https://www.canva.com/design/DAGEX0PMs2M/zI23DMyxLhWHN8yM2tg2vg/view?utm_content=DAGEX0PMs2M&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=editor
Liiketalouden pajassa saimme katsauksen tosi-elämästä, eli siitä, mitä vuosia sitten valmistunut liiketalouden ammattilainen tänä päivänä tekee. Saimme katsauksen puhujan työhistoriaan ja nykyiseen työhön palvelumuotoilun piirissä. Puhuja kertoi aiheesta kiinnostavasti ja osallisti yleisöä. Päällimmäisenä workshopista jäi mieleen huolettomuus siitä, että vielä ei tarvitse tietää mitä isona haluaa tehdä, kunhan pysyy avoimena kaikille maailman tarjoamille vaihtoehdoille.
Sosionomi pajassa käsiteltiin motivaatiota. Koska olin poissa kyseisen workshopin aikaan toisen projektin vuoksi, tein poissaolotehtävän koulumotivaatiosta. Syy, miksi aihe valikoitui, oli se, että se on kaikkiin vaikuttava, josta jokainen voi löytää opittavaa. Poissaolotehtäväni käsitteli sitä, miten koulumotivaatiota ja sen olemassa oloa voisi lieventää sekä miten löytää tarvittaessa apua. Lisäksi tutustuin poissaolotehtävässäni sisäiseen motivaatoon sekä psykologiasta tuttuun itseohjautuvuusteoriaan.
Poissaolotehtävä: https://www.canva.com/design/DAGDyjBXs6c/FFkJj3D2fsFSzVA4GxZwMQ/view?utm_content=DAGDyjBXs6c&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=editor